Det missade steget på Maslows behovstrappa
Nattskiftsveckan är nu äntligen över, vette tusan om jag hade pallat fler nätter än jag gjort. Jag känner mig ungefär som en överkörd klubbad säl. Min hjärnaktivitet känns inte nog aktiv för att ens få kallas hjärnaktivitet, mer hjärnpassivitet. Det är synd att den här lediga dagen går lite till spillo, gjorde ett försök att läsa lite texter för mitt ex-jobb men lyckades bara läsa en. Jag beundrar verkligen nattskiftsarbetare, fattar inte hur de står ut med det. Inte nog med att sömnbalansen blir rubbad och man inte är pigg i kropp och knopp, man missar ju den delen av dygnet då det är ljust. Inte konstigt att folk drar sig för att jobba natt, om det så bara är några nätter som för min del. Nu på sommaren går det dock bra tack vare ljuset men fy för att nattjobb under vinterhalvåret. En annan, mindre illa, följd av att jobba natt är att man blir helt dagvill. I helgen när jag har jobbat tre nätter har jag inte kunnat använda tidsbegreppen igår och imorgon korrekt utan att tänka efter. Är igår fredag eller lördag? Är imorgon lördag eller söndag? Äh, skitsamma… Så det här med att referera till vad jag gjorde vilken dag har jag fått lägga på hyllan, alldeles för luddigt. Sömnbristen medför att jag ändå inte orkar tänka ut det. Nu försöker jag hålla mig vaken så länge som möjligt så jag kan vända dygnet rätt. Wish me luck…
Annars går det bra på jobbet och ibland är det ganska roligt i kontakten med brukarna. Jag försöker skapa mig en förståelse för dem, det är inte alltid lätt att förstå hur de tänker. Det känns väldigt nyttigt och lärorikt, jag är övertygad om att jag kommer vara väldigt tacksam för den här erfarenheten när jag jobbat klart för i sommar. För under min kommande lärarprofession kommer jag med all sannolikhet möta elever med olika neuropsykiatriska diagnoser eller andra problem. I den bästa av världar skulle man önska att man slapp det, dessutom en del annat, men då är frågan om det skulle vara så bra heller. Då skulle man ju inte få ställas inför nyttiga utmaningar eller lära sig lika mycket.